IMCG-bloggen

Så skapar du din digitala strategi

2015-01-27

För att synas i bruset krävs en digital strategi. Allt från kanalval till tonalitet och innehåll påverkar genomslaget i sociala medier. Här kommer tre av IMCG:s tips.

1 – Var kanalsmart
Vilka kanaler ska ditt företag synas i? Instagram, Facebook, LinkedIn, Pinterest, nyhetsbrev?
Ha hellre några få välarbetade kanaler än en drös av konton som du inte underhåller eller passar ert varumärke. Lägg ert ”kanal-pussel” och värdera effekten i förhållande till nedlagd tid samt svara på frågorna; var finns er målgrupp, era fans och potentiella nya kunder?

Öppnar ni konton inom sociala medier, så öppnar ni upp för dialog. Kunder och intresserade kan kommentera och då gäller det att snabbt besvara och ha en medveten strategi kring hur ni arbetar med negativa inspel och kritik. Sociala medier handlar om relationsbyggande där snabba svar och återkoppling är a och o.

2 – Skapa er egen scen
Bli expert där du själv styr över innehållet.
Det är lätt att säga ”varför skriver ingen om oss eller varför är det inga nyheter inom vårt ämnesområde?”. Vårt tips är att skapa sin egen scen. Bli en egen nyhetsförmedlare om det så är via en egen blogg eller företagets YouTube-kanal.

Använd ett journalistiskt språk och gräv fram intressanta nyheter i den egna verksamheten. Berör även ämnen som angränsar verksamheten och era kärnområden. Kommentera nyheter i dagspress och positionera de experter ni har i företaget. Profilera personalen.
Kom ihåg att innehållet ska vara intressant och läsvärt. Även användbart, spetsigt och uppdaterat.
Snart är det de etablerade medierna som vänder sig till er för att få nyhetsuppslag, en kommentar eller ett expertcitat.

3 –  Vilken är din historia?
Fundera över vilka historier ni har inom företaget som kan bära varumärket framåt. Och skapa värden. Kött och blod tillför mycket till övrig annars hård företagsinformation.
Vad gör ert företag speciellt, hur kan ni belysa företagskulturen och hur skapas igenkänning inifrån personal och kontor ut till de sociala kanalerna? Använd film, foto och hashtags!

Vill ni ha hjälp med er digitala strategi eller med att skapa innehåll till era sociala kanaler? Hör av er!

Posted in:
Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare