IMCG-bloggen

Reactions – Nya möjligheter på Facebook

2016-02-25

Efter ett år av testning och utvärdering lanserar Facebook nu möjligheten att på flera sätt visa hur vi känner när vi tar del av uppdateringar i vårt nyhetsflöde. Den nya funktionen kallas Reactions. I åratal har användare världen över önskat en ogilla-knapp som komplement till gilla, men inget har hänt förrän nu. Varför har det tagit så lång tid?

Svaret är att Facebook tar sitt sociala ansvar när de utvecklar sin plattform. Det är känt att Facebooks grundare Mark Zuckerberg länge har tvekat till att lägga till en ogilla-knapp. Anledningen till hans motstånd är att han inte vill utveckla Facebook till ett forum där man röstar för eller emot människors uppdateringar. Under en Q&A hösten 2015 sa han att det handlar om att människor vill visa empati, inte hissa eller dissa. På så sätt visar han att han ser sitt ansvar för hur en produktutveckling också påverkar det sociala klimatet för miljarder användare i världen. Det han har skapat är inte bara en digital framgångssaga utan också en social transformation.

Lansering med omsorg
Nu när de lanserar Reactions är de tydliga med att förmedla budskapet ”vi har lyssnat på folket”, ”vi bryr oss om våra användare”, likt en global statschef. Efter drygt ett år av utveckling, marknadsundersökningar och tester kan vi som användare nu bredda våra känsloreaktioner på vänners delade upplevelser. De nya, väl övervägda reaktionerna man kan trycka på är Kärlek, Haha, Wow, Ledsen eller Arg. I en artikel förmedlar Facebooks produktchef Sammi Krug förståelse för att det är en stor förändring och att de kommer att fortsätta lära och lyssna på oss användare. Det känns tryggt att han säger det med tanke på att det kanske blir så att folk överanvänder arg-emojin med följden att den dagliga boosten av Like uteblir. Om användningen blir negativ tar Facebook säkerligen sitt ansvar och byter Reactions.

En utveckling som ger ringar på vattnet
Trots att det bara har gått ett dygn sedan lansering har det redan publicerats riktlinjer för ”do’s and don’ts” för att behålla god netiquette. Det återstår att se hur väl riktlinjer kommer följas. Reactions påverkar inte bara privatpersoner utan innebär även förändringar för företag som använder Facebook som marknadsföringskanal.  Nowa Kommunikation har gjort en fördjupad research och sammanställt en frågor/svar om hur Reactions kommer att påverka annonsörer och företag. Läs tipsen här.

IMCG fortsätter att följa utvecklingen av hur Reactions förändrar vårt beteende på Facebook.

Hör hur Mark Zuckerberg tänker om ogilla-knapp:

Om författaren

Amanda von Matern

Amanda von Matern

Amanda von Matern är Innovation Project Manager på IMCG med expertis inom strategisk kommunikation och sociala medier. Amanda är utbildad kommunikatör och har bland annat jobbat som marknadschef inom IT-branschen och med förändringsarbete.