IMCG-bloggen

”Utan kommunikation blir det ingen innovation”

2016-04-08

FILMKLIPP: Börja med din kommunikation på dag ett av innovationsprocessen – annars är risken stor att du aldrig kommer i mål. Se klippet där två proffs på kommunikation i innovationsprojekt delar med sig av sina viktigaste poänger.

”Den absolut viktigaste strategiska utmaningen för svenska företagen är att bli ännu duktigare på innovation”, säger Peter Sandberg, Innovationsstrateg på Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP. Han driver podcasten Spinnovation där innovationsexperter berättar om sina bästa arbetsmetoder. Kommunikation är en nyckel till framgång enligt Peter.

IMCG står sedan nyligen för Innovation Managent and Communication Group (tidigare Consulting) – ett måhända subtilt men ändå betydelsefullt namnbyte. Det syftar till att trycka på hur viktigt det är att kommunicera kring det man utvecklar, långt innan det står färdigt. ”Vår övertygelse är att utan kommunikation blir det ingen innovation”, säger IMCG:s strategiska kommunikationschef Anna-Karin Dahlin.

Men hur berättar man om något som inte finns ännu? Se intervjuerna här.