IMCG-bloggen

Tre tips - Därför behöver du en strategi i Almedalen

2017-06-05

Eget seminarium, fortbildning eller mest kolla läget. Ansatsen till ett besök på Almedalsveckan i Visby kan skilja stort, men för att få utdelning krävs en strategi.
IMCGs kommunikationschef Anna-Karin Dahlin ger tipsen som tar dig från planlöst vallande till att tänka som ett PR-proffs.

Att åka till Almedalen är en kommunikationssatsning som ska planeras noggrant. Inget konstigt för dig som arrangerar egna event eller kampanjer under veckan, men planerar du tillräckligt brett – även utanför scenframträdandet eller lanseringen?
Följ IMCGs tips som ger både arrangörer och besökare möjligheter till smart content.

Psst…
Behöver du hjälp med att lägga en strategi som är anpassad för din vistelse?
Hör av dig – vi reder ut hur ni bäst når ut med ert budskap. Vi ger förslag på seminarier att besöka, personer att träffa och intervjuer att göra.

Du äger de bästa kanalerna
Konkurrensen är stenhård under Almedalsveckan. Alla slåss om en plats i media. Fråga dig därför om du och din organisation verkligen behöver ta den fighten. Dra istället ner på pressbearbetning och lägg mer tid på ett aktivt och nyhetsintressant flöde på din egen hemsida, blogg, Twitter och Facebook. Gör videoklipp med mobilen där du ger din syn på ämnet kring ett seminarium eller intervjua en av talarna med kärnfrågor och branschperspektiv som är viktiga för din organisation.

Bredda fönstret – tänk före, under och efter
Gör inte misstaget att endast kommunicera med ett pressmeddelande som knyter an till ett arrangemang. Tänk bredare. Se fönstret för ämnesrelaterad kommunikation som öppet före, under och efter Almedalsveckan för att skapa intresse.
Skriv och publicera positionerande nyhetsartiklar på er hemsida redan en tid innan ni åker, där din organisations nyckelpersoner som ska finnas tillgängliga i Visby uttalar sig. Det ökar möjligheterna att personerna blir bokade till paneldiskussioner, debatter eller för expertutlåtanden.
I Visby passar ni på att spela in videointervjuer med mobilen. Samla kommentarer från politiker, branschorganisationer och konkurrenter som ni kan använda både till flödet i era kommunikationskanaler under veckan, men även för senare användning i höstens nyhetsproduktion.

Andras seminarium är din arena
Är du publik på ett seminarium eller panelsamtal, se det då som ett tillfälle att positionera dig och din organisation. Räck upp handen och ställ en kort fråga. Inkludera ditt namn, titel och vilken organisation du representerar samt vinkla frågan så att ert kärnbudskap blir belyst. Har du tur sitter det andra i publiken som blir intresserade och tar kontakt efteråt. Inte minst journalister som söker efter ytterligare uttalanden eller kommentarer.

Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare