IMCG-bloggen

Konsten att skapa engagemang kring nyrekrytering

2017-08-18

Många möts av blommor på sin nya arbetsplats. Jag fick en brödrost. Och en film. En film som både jag och andra delade friskt, bara för att den gav en sådan fantastisk känsla.

En fredagskväll i våras svämmar Facebook över av roande filmklipp på någon som dansar av glädje över det faktum att det äntligen är helg. Själv vill jag snabbspola fredagsmys, lördagsgodis och söndagsmiddag med familjen. Längtar till måndag! Ta en titt på den här filmen, så förstår du varför.

Kommunikation som väcker känslor
Fredagen innan min första arbetsdag på IMCG släpptes den här filmen på IMCGs sociala kanaler. Den delades spontant av mig själv, IMCGs medarbetare och många andra. Både IMCG och jag som nyanställd lyckönskades och det skrevs kommentarer såsom ”Vilket välkomnande! Lycko henne!”, ”Det bästa jag har sett på länge!”, ”Wow! Grymt företag du har fått jobb på!”, ”Wow! Jag vill också byta jobb!” och ”Det här är så fint att jag börjar gråta”.

”Wow! Grymt företag du har fått jobb på” var en spontan reaktion på sociala medier från en som hade sett filmen ”IMCG väntar tillökning”.

Alla företag har ett varumärke som arbetsgivare
Enligt Randstad Employer Brand Research 2017 tycker svenskarna att det viktigaste kriteriet för att skapa en attraktiv arbetsplats är en trivsam arbetsmiljö. Det är vad de anställda säger om företaget till vänner och bekanta som präglar varumärket. Sociala medier gör att medarbetarnas ord kan få en enorm effekt på huruvida företaget kommer upplevas attraktivt nog för talanger att söka dit. Vare sig ett företag vill eller inte, så har det ett så kallat employer brand, ett varumärke som arbetsgivare.

IMCGs film skapade engagemang och nyfikenhet. Antalet unika besökare på IMCGs hemsida ökade markant och räckvidden och engagemanget i sociala kanaler likaså. Även min egen Linkedinprofil fick en topp i antal besökare.

Och varför jag fick en brödrost? Ja, det kan jag egentligen inte svara på, men jag vet att IMCG undvek att ge mig blommor, då de hade tagit reda på att jag är allergisk.

Om författaren

Ulrika Wahlström

Ulrika Wahlström

Ulrika Wahlström är strategisk kommunikatör på IMCG med fokus på innovationsutveckling. Ulrika är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring. Hon har jobbat som exportrådgivare på Danmarks Eksportråd och kommer närmast från Business Region Göteborg där hon jobbade som marknads- och kommunikationsansvarig för Kluster & Innovation.