IMCG-bloggen

Lever vi i ett widescreensamhälle?

2017-08-10

Vikten av video blir allt större och allt fler börjar filma med sin mobil. Det tycker vi på IMCG är fantastiskt roligt. Men hur ska man egentligen hålla telefonen när man filmar? Vår videoexpert Maria Dahlin reder ut hur det ser ut – just nu.

Jag vet inte hur många gånger jag sagt ”håll telefonen liggandes när du filmar” och sedan suckat högt när jag ändå fått en film i stående format att förvalta. Jag är lärd att film ska ses i widescreen, så som TVn hänger på väggen. De tomma, oftast, svarta fälten vid sidan av bilden om man filmat stående har setts som ett misslyckande, någonting som tytt på okunskap. Men förändringens vindar har blåst in över videomediet och det finns nu starka argument för varför du nu SKA filma med mobilen stående.

Faktum är, video är ett vinnande koncept, inte minst i sociala medier. Enligt en rapport från Cisco kommer nätet år 2020 bestå av 82% video och man uppskattar att vi kommer att kunna se 1 miljon minuter – per sekund, dygnet runt. Det känns obegripligt att förstå.

Om man har en stående telefon när man kollar sitt banksaldo, läser sin favoritblogg eller nyheter, borde inte även video då konsumeras vertikalt? Svaret är enligt mig enkelt…

Redan nu lägger vi i snitt en timme om dagen på sociala medier och mer än hälften använder dagligen sociala medier i mobilen, visar rapporten Svenskarna och internet 2016. Hur håller användarna då sina telefoner? Inte alls så som TVn hänger på väggen där hemma utan vertikalt.

Om jag går till mig själv, så sitter jag med blicken i telefonen under hela min tågresa till och från jobbet. Jag scrollar upp och ner i flödet med min telefon stående och de sociala medierna har i stor utsträckning anpassat sig till användaren. Youtube har börjat närma sig det stående formatet men har inte kommit hela vägen fram – än. Facebook, Instagram och Twitter är några av de stora som har omfamnat det stående formatet och borta är de svarta fälten vid sidan av videon. Nu passar istället det vertikala videoformatet i flödet.

Skärmavbild 2017-06-09 kl. 15.08.58Allt fler ser fördelarna med detta och sänder live vertikalt och redigerar specifika filmer för sociala medier i det fyrkantiga 1:1-formatet, under en minut långa och textade. Varför? Jo, för användarna konsumerar video med en vertikal telefon ofta med ljudet avslaget. Om man har en stående telefon när man kollar sitt banksaldo, läser sin favoritblogg eller nyheter, borde inte även video i sociala medier konsumeras vertikalt? Svaret är enligt mig enkelt – självklart!

Så är det dags att skrota den liggande telefonen och borde vår kurs Filma med mobilen: Använd video i din marknadsföring enbart förespråka en stående telefon? Nej, självklart är det inte riktigt så enkelt, det måste finnas undantag som bekräftar regeln. Filmer som ska visas på andra ställen än i sociala medier gör sig fortfarande bäst i widescreen. Ska din film visas på en TV, ska du filma landskap, vyer där det kommer rörelser eller där man är flera personer, så blir bilden tveklöst bäst i ett liggande format. Ett tag framöver får vi, enligt mig, helt enkelt köra både vertikalt och horisontellt och tycka att båda formaten är rätt.

Det gäller att ha en plan, vem vill man nå, var och hur? Att video är viktigt i all sorts kommunikation det är alltid rätt tänk och video i de sociala kanalerna blir mer och mer viktigt. Vi på IMCG hjälper er gärna med en strategi för just er.

Om författaren

Maria Dahlin

Maria Dahlin

Maria Dahlin är strategisk kommunikatör på IMCG med fokus på video. Maria utbildade sig till journalist på Mittuniversitetet i Sundsvall och har bland annat arbetat på TV4, SVT Nyheter Väst och Expressen TV som reporter, programledare och redaktör.