IMCG-bloggen

Ladda varumärket med mer än likes

2018-05-24

Jagar du antal ”tummar upp”, räknar följare och satsar hårt på annonsering?
Då är det dags att utöka din organisations kommunikationsstrategi, så att du inte går rakt in i en förlustaffär. Det menar IMCGs strategiska kommunikationschef Anna-
Karin Dahlin.

Idag använder organisationer hemsidor och sociala medier i sitt marknadsarbete. Plattformarna är vägar ut för så väl varumärkesbyggande information som kunderbjudanden. Svårigheten kan dock vara att mäta effekten av sina insatser.
– Ofta används statistik som antal likes eller följare. Självklart ger det en indikation kring hur materialet eventuellt har visats, men ger absolut ingen helhetsbild över om företagets kommunikation möter organisationens övergripande strategimål, säger Anna-Karin Dahlin.

Tar man inte tillfället i akt, när många människor exponeras för varumärket, att se till att det finns ytterligare material på webb och sociala medier som positionerar organisationens kärnvärden missar man tåget.

När kampanjer blir förlustaffär
IMCG arbetar åt sina kunder med det stabila varumärkesarbetet, där plattformar och hemsidor kontinuerligt uppdateras med innehåll för att stärka bolagets kärnvärden och positioneringsmål. En annonskampanj eller informationssatsning landas alltid i flera olika publiceringar som bygger ämnet – såväl inför som under och efter. Det kan exempelvis vara kompletterande nyhetsartiklar, videointervjuer eller personliga uppdateringar i sociala medier.
– En fungerande content- och spridningsstrategi är a och o. Under exempelvis en annonskampanj eller pressatsning drar våra kunder besökare till sina plattformar. Tar man då inte tillfället i akt, när många människor exponeras för varumärket, att se till att det finns ytterligare material på webb och sociala medier som positionerar organisationens kärnvärden missar man tåget. De pengar som spenderas på en enskild kampanj blir i de fallen dyra kronor, då den inte byggt varumärket som helhet.

Kund kortsiktigt eller långsiktigt
Att i sin uppföljning stirra sig blind på antalet tummar upp kan innebära en felsatsning vid kommande planering. Inte minst då många personer har en vana av att inte trycka på gilla-knappen, även om de uppskattar innehållet i flödet. Det kan också finnas de som inte är i behov av att köpa era produkter eller tjänster, men där det ändå är av vikt för er att de vet vad som händer inom er organisation.
– Arbetar ni då främst med annonsinnehåll förknippas ni endast med ert senaste reklambudskap istället för att även ha lyckats få era potentiella kunder och intressenter att förstå att ni är mer än så. Annonserna kan fungera som indragare till ert varumärke, men ska ni behålla nyfikenhet och bygga långsiktigt förtroende måste ni även ge era intressenter mer matnyttigt innehåll.

Behöver ni kommunikationshjälp?
Kontakta IMCG för innehåll- och nyhetsproduktion till hemsida och sociala medier eller för stöd vid pr- eller annonssatsningar.

Posted in:
Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare