IMCG-bloggen

Då kan du strunta i Almedalen

2018-07-03

Har du en stram marknadsbudget?
Bränn då inte hela på några dagar i Visby.
Att lägga alla ägg i samma korg har aldrig riktigt varit en bra grej.

Då Almedalen är en kommunikationssatsning Supreme behöver du en genomtänkt plan för att slå på Gotland. Viktigast av allt – du behöver veta varför du är på plats över huvudtaget. Vad är det långsiktiga målet?

Allt för ofta hör vi om organisationer, stora som små, som istället för att ha en tydlig strategi som ger synlighet för organisationens kärnvärden och positioneringsfrågor, spenderar betydande delar av årets marknadsbudget för planlöst vallande på kullerstenar. Vanligtvis med skyhög tillit på spontant rosémingel som ska leda till årets affär eller strategiska nätverkspuff.

Om vi inte har gjort det tydligt tidigare vill IMCGs kommunikationsteam här lyfta våra armar högt och vifta med all kraft. Det krävs en rejäl insats för att nå utdelning på plats under Almendalsveckan. Dessutom är resultatet avhängt hur du har bäddat inför och hur du planerar att arbeta efteråt med uppföljning och fortsatt förankring. Så har du inte en bugdet för resten av året avsatt för att jobba med andra kommunikations- och marknadsinsatser – korsa inte Östersjön. Du har helt enkelt inget på ”öjn” att göra.

Missförstå oss rätt. Almedalsveckan är världens största demokratiska mötesplats för samhällsfrågor. Kostnadsfri och öppen för alla kan den vara toppen. Med över 4000 evenemang, oräknerliga möten och mingel ges det oändligt med möjligheter. Ett ögonblick kan fångas upp och bli till ett samtal med personer du annars aldrig skulle träffat. Plattformar som växer, kontakter som knyts. Omvärldsbevakning och kunskapshöjning. Framtidstro och bygga framåt. Här skriver vi om hur du lyckas med detta. Hur du maxar Almedalen.

Men. Vi säger men. Har du inte möjlighet eller kunskap att arbeta vidare med uppföljande kommunikationsaktiviteter så är du glömd innan du ens fått in din saffranspannkaka på Gutekällaren, vilket främst leder till en ekande tom plånbok för höstens varumärkesbyggande och ett intryck som dyker likt solen i horisonten. I Almedalen slåss varje organisation om exponeringsutrymme samtidigt. Så behöver din verksamhet välja och prioritera bland aktiviteter är det betydligt bättre att satsa marknadsbudgeten på att bygga ett kontinuerligt flöde av pr- och kommunikationsmaterial. Det handlar om att synas på många olika sätt för att få största möjliga genomslag. Positionerande nyhetsartiklar, uppdaterade sociala medier, video och strategiska möten som sätter er i rätt sammanhang. Under hela året.

Att bränna största delen av marknadsbudgeten på en knapp vecka i medeltidsatmosfär är helt enkelt varken smart eller genomtänkt, såvida det inte ingår i din verksamhets långsiktiga strategi där du har muskler att arbeta med marknadsföring och kommunikation som en levande del även under årets övriga 51 veckor.