IMCG-bloggen

Bilder från Resenärskampen

2014-06-16

Spänning, artister och “de nominerade är…”.
Här kan du se alla bilder från kvällens prisutdelning.

Årets pristagare i Resenärskampen

Bästa affärsidé, Första pris:
”Prioritet aldrig (för)sent”

Idégivare: Mikael van den Hoogen från Göteborg.
”Det är inte för sent för en grön våg i trafiken. Detta system med GPS-positionering effektiviserar och prioriterar kollektivtrafiken. Befintlig infrastruktur ger grön våg åt såväl bussar som spårvagnar till en låg kostnad.”

Juryns motivering: Enkel lösning som kan få stor effekt för både resenärer och miljön. Bygger vidare existerande teknik och kräver blygsamma investeringar i förhållande till nyttan. Det är aldrig försent att komma först!

Bästa affärsidé, Andra pris:
”Grönt kort bäst!”

Idégivare: Magnus Lindén från Malmö.
”Jag vill belönas för att jag åker kollektivt! Med andra ord vill jag se att mitt färdkort har nivåer att uppnå som ger mig fördelar och erbjudanden, framförallt kopplade till butiker i närheten av hållplatser.”

Juryns motivering: Hållbar affärsmodell som sätter resenären i centrum. Förstärker bilden av kollektivtrafiken som ett långsiktigt val dit samarbetspartners också kan leverera värde. Idén tar guld(gröna)kortet till en ny nivå!

Bästa affärsidé, Tredje pris:
”Spelresan”

Idégivare: Andreas Rehnberg från Trollhättan.
”Spelresan gör din resa till en spelupplevelse! Appen känner med hjälp av GPS var du befinner dig och du kan lätt utmana dina medresenärer i olika spel och se topplistor och rankning. Hur ligger du till på nästa (spel)resa?”

Juryns motivering: Positiv, enkel och genomförbar idé som med hjälp av ”gamification” förstärker reseupplevelsen och ger resenärer en känsla av tillhörighet på resan.

Snilleblixten
”Smartaste bussen”

Idégivare: Sus Lundgren, Olof Torgersson, Siw Eriksson, Lars-Ola Bligård, Oscar Rexfelt, Helena Strömberg från Göteborg.
”Visst kan bussresan vara en utmaning ibland, men nu kan man utmana andra bussar i frågesport istället. Passagerare tävlar mot varandra via en app och resultaten visas på skärmar i bussen. Så, vilken är regionens smartaste buss?”

Juryns motivering: En idé som väcker vår tävlingsinstinkt och bjuder in till interaktion både med medpassagerare och med andra bussar. En enkel och genomförbar idé som uppmuntrar oss att lyfta blicken och som även kan vara en källa till kunskap.

Årets gröna business
”Västlandet”

Idégivare Niklas Lundberg, Kalle Dahlin, Erik Ambring, Fredrik Andréasson, Simone Martini, Katarina Cordes, Jenny Karlsson, Christoffer Nylén från Skövde.
”Bygg ditt eget kungadöme! Det virtuella riket Västlandet breder ut sig och stationerna har inspirerats av regionens faktiska platser. Uppgiften är att lösa spelutmaningar för att rädda stationer du passerar”.

Juryns motivering: En utmanande idé med potential till tydlig varumärkeseffekt som kopplar an till regionens vision om en smartare livsstil. Ny möjlighet till interaktion mellan resenärer och beslutsfattare som kan bli en snackis och plattform för ökat kollektivtrafikresande.

Posted in: