IMCG-bloggen

Så tacklar du den digitala djungeln

2015-08-07

Nu drar hösten igång och med den nya möjligheter att nå ut med ert budskap. Snapchat, Whatsapp, Periscope, Mentions, Vine – hänger du med? App-marknaden fortsätter att växa snabbt. Med alla dessa möjligheter är det lätt att som marknadsförare känna stress över att hinna testa och utvärdera den senaste appen, samtidigt som content ska produceras. IMCG omfamnar vi varje ny app vi kommer över, testar och utvärderar.

Den ena appen är snarlik den andra, men med någon ny klurighet. 2015 är videokommunikationens år och något vi på IMCG satsar mycket på. Rapporter visar att tittandet på video online väntas öka med 23,3 procent under 2015. YouTube, Facebook Video, Vine, med sina loopande filmer har funnits ett tag nu. Det som toppar just nu är live-video, att kunna följa någon i realtid, kort och rappt. Exempel på appar för detta är Periscope och Meerkat. Med Periscope filmar du och sänder direkt ut i etern, där följare kan gilla det de ser genom att klicka på hjärtan. Filmen kan visas i repris i upp till 24 timmar. Senast ut med app för realtidsfilmning är Facebook som lanserar Mentions. Appen är bara för kändisar än så länge. Den verkar inte helt färdigutvecklad. Se den digitala experten Jon Loomer testa här:

One more try?

Posted by Jon Loomer Digital on Thursday, August 6, 2015

    Det gäller att testa, även som expert. För att minimera stressen över att inte hinna ändra strategi lika snabb som nya appar och plattformar når marknaden kan det här hjälpa:

  1. Som alltid när det handlar om marknadsföring är det målgruppen och var de befinner sig som avgör valet av kanal. Om er målgrupp inte finns på Periscope än så finns det ingen anledning att prioritera all tid på att live-sända. Däremot finner ni kanske anledning att driva målgruppen dit för att den formen passar er och ert erbjudande. I det fallet är det smart att börja med att öppna konto och börja trial-and-error-resan.
  2. Identifiera andra företag som redan använder sig av den specifika appen ni är nyfikna på och följ På så sätt lär ni er från dem som redan är lite varma i kläderna.
  3. Umgås med digital natives, såvida du inte är en själv såklart. De som är födda under den digitala eran hittar alltid det senaste. Av dem kan du få en snabb förståelse om vad som är grejen med respektive app, från deras perspektiv sett. Det är en strategi som SVT har anammat för programutveckling, där de bjuder in barn att ta del av deras produktion för att förstå hur de tänker och använder media.

Lycka till! Vill du ha hjälp på vägen så finns vi på IMCG kommunikation här för dig.