IMCG-bloggen

Innovativa Västsverige inspirerar

2015-10-07

GAME-dagen den 7 oktober med temat ”Innovativa Västsverige” berättar framgångsföretag hur de bygger konkurrenskraft genom innovation. Det handlar inte om geniala produktsläpp à la Apple eller Google – utan om att strukturera och öppna upp sin innovationsprocess.

”Vi kan ju inte bli som Apple eller Google”, är ett vanligt försvar bland företag som inte mäktar med att ta itu med sin innovationsprocess. Men innovation handlar inte bara om uppfinningar, utan framförallt om att bygga strukturer för kontinuerlig utveckling så att man behåller sin konkurrenskraft på marknaden.

En nyckel för internationellt framgångsrika företag är att hitta rätt innovationstakt, att hålla jämna steg med marknaden. Det är välkänt både utåt och inåt att Apple har en årlig cykel kring släppet av nya produkter och tjänster. Hela företaget är organiserat för att både sälja framtagna produkter och kontinuerligt utveckla nya. Som världens högst värderade företag har Apple enorma resurser att satsa på utveckling och marknadsföring. Vad kan då ett vanligt svenskt företag göra?

Man kan utveckla en så kallad öppen innovationsprocess, i samarbete med leverantörer och samhällsaktörer. Öppen innovation ökar inte bara de tillgängliga resurserna, utan minskar också riskerna med förändring genom att man får omvärldsbevakning ”på köpet”. Utmaningen är att behålla innovationstakten och inte sinkas av motstridiga intressen i partnergruppen. Här använder de framgångsrika företagen digitala verktyg som HYPE Innovation för att inte tappa takten.

Ett tillfälle till inspiration och lärdomar är årets GAME-dag: Innovativa Västsverige, som IMCG är med och arrangerar. Här har du möjlighet att träffa Västsvenska företag vars konkurrenskraft bygger på ett starkt och ständigt pågående innovationsarbete. Volvo Lastvagnar och SCA berättar om sina innovationsprocesser. Sveriges Tekniska Forskningsinstitut SP och Chalmers Encubator presenterar hur de stödjer Västsvenska företag i att utveckla innovationsförmåga till en konkurrensfördel.

För er som inte kan vara på plats finns en ny chans att ta del av framgångsrika företags innovationsarbete den 4 november, när IMCG arrangerar seminarium och workshop om Innovationskraft.

Posted in:
Om författaren

Jonas Norrman

Jonas Norrman

Jonas Norrman är VD på IMCG och är en av grundarna till bolaget. Jonas är innovationsexpert och specialist inom energisektorn. Jonas har en doktorsexamen i klimatologi från Göteborgs Universitet. Han är även en uppskattad och väl anlitad talare och moderator.