IMCG-bloggen

IMCG utbildar Sveriges Kommunikatörer

2016-01-12

Det är fullsatt när IMCG håller en praktisk workshop i videokommunikation för yrkesnätverket Sveriges Kommunikatörer den 20 januari.
– Filmklipp är det mest kraftfulla mediet på nätet och det är lättare att komma igång än de flesta tror, säger IMCG:s videospecialist och fd TV4-reportern Amanda Termén.

Klipp skapar klick – kom igång med videokommunikation” heter workshopen där man får lära sig att skapa uppmärksamhet kring sin organisation genom att filma med mobilen. Den populära utbildningen är utvecklad av IMCG och har tidigare hållits för samtliga kommunikationsanställda i Göteborgs Stad samt vid ett flertal kurstillfällen i företagets egen regi.

– Video ligger helt rätt i tiden. Det berättar en historia på några ögonblick, skapar känslor och förklarar effektivt komplexa sammanhang. Dessutom sprids filmklipp snabbare i sociala media än text och bild. Många av deltagarna har sagt att de har tänkt länge på att använda video men haft svårt att veta hur de ska ta första steget – men i och med workshopen har de verkligen kommit igång. Vi ser i deras flöden att film blivit en naturlig del av kommunikationen, säger Amanda Termén.

Det är en konkret workshop som förklarar varför filmens attraktionskraft är så stark och hur organisationer själva kan använda den kraften för att skapa följare. Deltagarna får praktiska tips om hur de undviker de vanligaste rookie-misstagen när de filmar och framför allt får de prova att göra ett inslag själva, på plats med sin mobiltelefon.

Workshopen den 20 januari är fullsatt, men utbildningstillfällen kan beställas av IMCG. Kursen ges både som en övergripande workshop för större sällskap och som en skräddarsydd internutbildning med tips som passar den specifika verksamheten. Kontakta Anna-Karin Dahlin om du är intresserad.

Posted in: