IMCG-bloggen

Så tar du innovation till marknad

2016-02-22

Hitta din kund. Annars riskerar dina innovationer, forskningsresultat och affärsidéer att sluta som skrivbordsprodukter.
– Vet du inte var marknaden finns tar det stopp. Då spelar det ingen roll hur banbrytande dina tekniska resultat än visar sig vara, säger Elodie Labonne, expert inom marknadsverifiering på IMCG.

Forskning och innovationsutveckling kan öppna upp en ny marknad eller förflytta en hel bransch. Dessvärre missar många möjligheten att omvandla sina resultat till fungerande produkter och tjänster.
– En marknadsverifiering bör alltid vara en standard. Det handlar om att utvärdera potentialen. Exempelvis utreder vi om det är kommersiellt gångbart för idégivaren att starta ett nytt bolag eller om det finns befintliga företag som ser ett värde i att ta över den nya tekniken.

Var finns kunden?
Vid en marknadsverifiering kombineras affärsutveckling med marknadsstrategi. Man undersöker hur innovationen fungerar på marknaden och vilka kundsegment som är intresserade av produkten eller tjänsten. Även företag som kan vara intresserade av att ta in tekniken som en del i sin affärsverksamhet identifieras.
IMCG har gjort verifieringar inom exempelvis ruttoptimeringssystem och ny gps-teknik.
– Våra klienter har ofta en lovande teknik och vi hjälper dem att identifiera och ta kontakt med kunder och leverantörer. I en verifiering utvecklar vi också affärsmodeller och förbereder personerna inför möten med potentiella samarbetspartners och investerare, säger Elodie Labonne.

Posted in:
Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare