IMCG-bloggen

Sociala Medier: Har ni koll på era #hashtags?

2016-04-20

Som kommunikatör eller marknadsförare känner ni förmodligen till hur #hashtags fungerar. Däremot är det inte säkert att bolagets viktigaste ambassadörer – medarbetarna gör det. När bolaget och medarbetare är ute på intressanta mässor och möten är det perfekt för en statusuppdatering i sociala medier. Men vilka #hashtags ska ni använda?

Här presenteras grundläggande kunskap och tips så att ni är väl rustade nästa gång ni ska statusuppdatera och funderar på det där med #hashtag.

Med en #hashtag blir det ord/ämne som följer efter ”#” klick- och sökbart. När man klickar på länken ser man fler inlägg inom samma ämne. #hashtags är klickbara på Twitter, Instagram, Google+, Pinterest, Facebook och numera även på LinkedIn. På Instagram kan man även välja att följa specifika #hashtags.

Att välja rätt #hashtag
Med rätt #hashtags utökar ni er räckvidd organiskt. Det gör det möjligt för er att nå en nischad grupp som följer specifika ämnen som ni inte hade nått via er vanliga sidor. Amanda von Matern, strategisk kommunikatör på IMCG ger tre tips:

  1. Sök på ordet (med # framför) innan du publicerar inlägget så att du ser att #hashtagen landar i ett för er lämpligt flöde.
  2. Inför en mässa, konferens, seminarium: förbered er genom att ta reda på eventets #hashtag i förväg. Använd tillsammans med era andra #hastags som är utvalda för sammanhanget.
  3. I ert dagliga digitala arbete: identifiera och lista de #hashtags som är relevanta för er verksamhet att nå ut bland. Sprid till medarbetare och påminn inför olika events. Jobbar ni med hållbarhet och är aktiva på Twitter kan tipsen från CSR i praktiken komma till användning. På sociala medier-experten Frida Boisens Facebook-sida hittar du ett lexikon över de mest frekventa #hashtags i Sverige.

Bra att veta
– #hashtag ska skrivas som ett ord utan mellanslag. Exempel: Digital transformation blir #digitaltransformation.
– Versaler och gemener kan blandas hur som, de landar ändå under samma ämne.
– å,ä,ö funkar i hashtags, sök och se hur stavningen är där det relevanta flödet finns.
– Korta #hashtags har större genomslagskraft.
– Överanvänd inte #hastags. Tre till fyra per inlägg är lagom. Alla inlägg måste inte ha #hashtag.
– Ni kan hitta på egna #hashtags. Bra om ni vill positionera en specifik produkt eller event.

Se till att ha #hashtags som en del av er strategi för sociala medier.

Nyfiken på hur #hashtags startade, läs detta.

Läs mer i ämnet digital strategi här med fokus på appar och videokommunikation.