IMCG-bloggen

PR: Så sätter du intervjun

2016-05-12

Ska du bli intervjuad? Grattis!
Då gäller det att du vet vad du vill få sagt så att budskapet når fram. För om du är otydlig eller svänger dina formuleringar likt en reklambroschyr så faller intervjun platt som en pannkaka. IMCGs strategiska kommunikationschef och PR-expert Anna-Karin Dahlin listar tipsen som ger dig rätt skjuts i intervjun.

Idag är etablerade medier inte de enda nyhetsbärarna. Lika gärna kan du kontaktas av en organisation, utbildningssamordnare, branschforum eller ett företag för en intervju. Materialet sprids då via deras egna kanaler till trogna intressenter. Innehåll i sociala medier, bloggar, poddar, nyhetsbrev och branschtidningar är därmed minst lika viktiga att bli publicerade i som traditionella medier.

#1 Var förberedd
När intervjun bokas ta reda på om det finns en tänkt vinkel och i vilket sammanhang det ska publiceras. Förbered dig sedan ordentligt.
Är det så att du har skickat ut ett pressmeddelande läser du in dig på det dokumentet. Lär dig fakta och eventuellt viktiga siffror eller statistik.
Var även påläst kring företagets mediehistorik. Har ni varit i blåsväder? Vad gällde det? Går det att dra paralleller till ditt aktuella ärende? När syntes ni i media senast?

Genom att vara väl förberedd känner du dig mer trygg och kan släppa fram din spontanitet och vara naturlig under samtalet.

#2 Få fram ditt budskap
Formulera dina svar så att ditt budskap kommer med i artikeln/reportaget/nyhetsinslaget. Dela gärna upp i ett kärnbudskap och ett sekundärt budskap när du förbereder dig, så att du för dig själv vet vad du vill få sagt. Kan du få fram din poäng genom att målande beskriva en situation eller exemplifiera med lättbegriplig fakta och jämförelser är det en bra väg att gå.
Skulle du tappa tråden i något av dina svar kan du alltid försöka hitta tillbaka genom dina definierade budskap.

#3 Var citerbar
Journalister och skribenter letar efter citat! Ge korta kärnfulla svar. Blomma inte ut i långa meningar och resonemang som aldrig tar slut. Personer som arbetar med artiklar och medieinslag vill ha citat som kan användas. Särskilt i radio eller tv där ett helt nyhetsinslag är ca 90 sekunder och citaten därmed endast får några sekunder i utrymme. Använd tiden klokt och var inte rädd för att återupprepa samma budskap om än formulerat med lite andra ord.

#4 Låt din personlighet synas
Visa vem du är. Bjud på din personlighet. Se mötet som ett samtal mer än som en stel intervju. Tillåter situationen att du bjuder på ett leende – gör det!
Och låt ditt sätt att prata vara det som styr. Försök inte låta som någon annan och fastna absolut inte i att svara som om du läser.

Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare