IMCG-bloggen

Tre tips på hur du kommer igång efter semestern

2016-08-16

I dessa augustitider är det många som kommer tillbaka till arbetet efter en tids ledighet. IMCGs PQM (Project Quality Manager) jobbar dagligen med struktur, planering och uppföljning. Här kommer hennes tre tips på hur du snabbt kommer på banan efter semestern.

1. Kom in i rutiner
Genom planering och listor kommer man snabbare in i rutiner. Om det inte redan finns är det bra läge att strukturera upp sådana:

2. Planera
För att kunna planera effektivt är det bra att börja med att sätta mål för ditt arbete. Planera därefter in och blocka tid för delaktiviteter i din kalender. Sätt på påminnelse-funktionen, exempelvis inför möten, anpassa tiden du ska avsätta till platsen där mötet sker – på ditt kontor, hos kund eller digitalt via till exempel Skype. Försök att se att ha åtminstone fem minuter mellan möten för att ställa om och ha rätt fokus in i mötet med respekt till övriga deltagare. Så kallade “back-to-back”-möten är sällan effektiva.

3. Listor
Det bästa är om man gör i ordning en lista på aktiviteter som man ska ta tag i när man kommer tillbaka till jobbet – helst innan semestern. Filosofen Nietzsche sa en gång att ur kaos, kommer ordning. Ordning och reda skapar harmoni för sinnet. Listor är ett otroligt hjälpmedel i vardagen, både i jobbet och privat. Beroende på din arbetssituation kan det handla om olika sorters uppgifter och därmed kan man dela upp det i olika listor. En lista över uppgifter man själv kan ta tag i, en där man är beroende av andra personers input eller information för att slutföra uppgiften. En tredje där man kan lista uppgifter att följa upp, exempelvis delegerade saker som ska utföras av andra personer. Uppföljningen fungerar som påminnelsen i sig självt.

Med dessa tips hoppas jag att du känner dig laddad och redo för höstens arbete.

Lästips! Vill du gå på djupet av struktur och effektivitet? Ta del av  Sveriges enda struktör David Stiernholms knep för att bli mer effektiv.

Lycka till!

Om författaren

Amarina Sandhu

Amarina Sandhu

Amarina Sandhu är Project Quality Manager på IMCG. Hon har kunskap inom ekonomi, med examen både från Royal Holloway University of London och en magister från Göteborgs Universitet. Amarina engagerar sig gärna i processerna som behövs för att uppnå rätt projektkvalitet.