IMCG-bloggen

Är du också en digital stalker?

2018-10-08

Så du scrollar ditt Facbookflöde idag. Men har inte själv publicerat något inlägg eller delat någon annans. Då är du precis som de flesta andra, enligt färska rapportsiffror som redogör svenskarnas aktivitet på sociala medier.
– Vi utvecklas till ”digitala stalkers”, där vi gärna tar till oss av innehållet men helst inte lämnar synliga spår efter oss, säger Anna-Karin Dahlin, strategisk kommunikationschef på IMCG.

I dagarna släppte Internetstiflelsen ”Svenskarna och internet”, en rapport som visar våra digitala vanor. Exempelvis kan vi se att Facebook med stor marginal fortfarande är störst av alla sociala medier i Sverige. Men trots flest användare så minskar de aktiva handlingarna på plattformen i jämförelse med förra året. Det är färre som publicerar egna inlägg och endast 39% av svenskarna i genomsnitt kan tänka sig att dela andras inlägg.
– Facebook är en stark plattform med extremt många användare. Det gör det till en attraktiv marknadsföringskanal även om beteendet förändras.

Resultatet visas inte i siffrorna
Vanan att användare inte delar vidare innehåll de tycker är bra eller avstår att trycka på gilla-knappen är en viktig parameter att ta med i beräkningen när man ska analysera och mäta sina insatser.
– Att på sin organisations konto på sociala medier arbeta med uppsatta mål utifrån antal följare, delat och gillat är förlegat. Snarare bör man säkerställa att ens flöde verkligen kvalitativt och över tid bygger bilden av varumärket, då inläggen med stor sannolikhet exponeras till betydligt fler användare än de ni kan se namngivna i statistiken.

Stärk varumärket
Fler än varannan svensk loggar enligt rapporten dagligen in på Facebook. Man scrollar och kollar.
– Plattformen är ett fantastiskt verktyg för kommunikation, men blir även en viktig väg för information om interaktionen uteblir. Passiva användare betyder absolut inte att de är ointresserade. Som företag och organisation gäller det därför att bygga innehåll och statusuppdateringar som både stärker varumärket och som är tillräckligt intressanta för att sticka ut i användarnas flöden, säger Anna-Karin Dahlin.

Behöver ni hjälp med er varumärkeskommunikation, driva era sociala medier eller lägga en strategi för kanalval? Hör av er här! 

Posted in:
Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare