IMCG-bloggen

Frida Boisen: Lyft dina värderingar på sociala medier

2018-10-25

Med mod och passion blir du framgångsrik i sociala medier. Det menar Frida Boisen, digital chef på Bonnier Magazines & Brands, som med en nyutgiven bok i ämnet föreläser ute i landet.
– För att nå igenom bruset måste man lyckas beröra. ”Talk to the heart” och tänk noga igenom vilka värderingar du vill dela med din publik.

Med en gedigen bakgrund inom mediebranschen kan Frida Boisen konsten att kommunicera och nå ut. Hon är en av Sveriges mest framstående digitala profiler och vet att sociala medier är ett måste för positionering och varumärkesbyggande.
– För att lyckas måste ni våga satsa. Alla företag har idag en unik möjlighet att nå ut. Alla är sina egna publicister och är inte längre beroende av att tidningen vill skriva om er, säger Frida Boisen.

Vässad kompetens
Kommunikatörerna på IMCG har vässat sina kunskaper ytterligare inom sociala medier för att bättre kunna möta kundernas behov. Efter en utbildning med Frida Boisen är kompetensen stärkt.
– Det är viktigt att vi inte står still, då spelreglerna för sociala medier kan ändras snabbt. Nästa steg för oss blir att ytterligare arbeta med kreativitet för att bygga bättre innehåll. Plattformarna växer och för att nå ut måste det vi gör åt våra kunder vara bra och sticka ut. Här kan det vara bra att våga utmana med nya format och idéer, säger Anna-Karin Dahlin, strategisk kommunikationschef på IMCG.

Tre trender just nu – så når du framgång i sociala medier

* Engagemang vinner
Publicera historier som berör och känns. Kanske har ni egna hjältar inom företaget som kan lyftas eller har ni tydliga kärnvärden och en affärsidé som går att fånga i en känsloväckande historia?

* Video
Använd video, video, video. Rörligt material möts med bättre algoritmer för spridning på sociala medier och allt fler människor vill titta på ett innehåll istället för att läsa. Film har även en tendens att gillas och spridas mer av den enskilda användaren.

* Programled live
Våga tänka som ett Tv-program. Ni kan själva skapa underhållning eller nå ut med information i korta sändningar. Tänk korta format och inspireras exempelvis av tidigare kommunchefen i Hofors, Mimmi Abrahamsson, som etablerade #mimmisminuter på Facebook för att nå ut till kommunmedborgaren med information om Hofors. Mycket enkelt och lättproducerat, som gav stor viral spridning.

 

Posted in:
Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare