IMCG-bloggen

Identifiera godbitarna i ditt arbete och nå ut till fler!

2019-10-18

Vi är i Göteborg och projektmöte pågår. Dörren flyger upp och in kommer kaffet och en… rosa och lila prinsesstårta! Projektdeltagarna, som nyss satt fastklistrade i sina stolar blir genast mobila och engagerar sig i att föreviga tårtan digitalt. En härlig energi fyller rummet!

Ulrika Wahlström jobbar som innovationsprojektledare på IMCG och i flera EU-projekt. Hon tyckte att tårtan var för god för att inte spridas. Reaktionerna den precis hade åstadkommit var ju faktiskt exakt det som IRIS Smart Cites-projektet jobbar med! Här beskriver hon vad som hände med tårtan efter mötet.

Det var Johanneberg Science Park som höll i mötet och de ville genom att bjuda på tårta markera att vi hade något att fira. Två lyckade år i det fem år långa projektet IRIS Smart Cities! Det kändes gott! Och det var inte vilken tårta som helst – en medarbetare hade gått all in och sett till att den hade fått IRIS-projektets färger!

Tårtan från IRIS Smart Cities projektmöte i Göteborg trendar plötsligt på hashtagen #smartcity på LinkedIn. Hur är det möjligt?

Vem gillar inte tårta?

Med få, enkla medel får tårtan ett liv efter mötet. På LinkedIn lägger jag upp en bild på IRIS-tårtan och en kort text där jag på engelska beskriver hur vi firar att vi har kommit två år in i det femåriga projektet IRIS Smart cities. Ett projekt där vi jobbar med smarta städer över hela Europa (såsom Göteborg, Utrecht och Nice) som tillsammans med innovativa företag samarbetar för att testa integrerade, hållbara lösningar inom områdena energi, mobilitet, digital transformation och medborgarengagemang. Jag taggar (@) de som var med på mötet och jag använder hashtags (#) för att markera inom vilket område vi är verksamma; bland annat #smartcity . Efter några dagar får jag en notis om att mitt inlägg trendar just på den hashtagen. Både människor i och utanför projektet gillar och delar inlägget. Känslan av att IRIS Smart Cites verkar vara ett gott projekt sprider sig.

Tack Johanneberg Science Park för tårtan. Den satt fint! Det tyckte vi alla från – RISE, HSB, Riksbyggen,Trivector, Chalmers, Akademiska Hus , IMCG och Tyréns. Ja, Tyréns var med via länk, men fick ju faktiskt sig lite digitalt transformerad tårta via LinkedIn.

Jobbar du med en innovation? Ja, då är du säkert in i minsta detalj insatt i vad just den innovationen är för något, men känner målgruppen till detta? Hur kommunicerar du innovationen? Jag förstår, du är inte kommunikatör, och tänker att det inte är din uppgift. Men som du förstår av ovanstående exempel behövs ibland även lite lättsmält kommunikation för att förmedla något som egentligen är mycket större. Det klarar du! Själv jobbar jag som innovationsprojektledare i projektet IRIS Smart cities. Här leder IMCG arbetet med affärsmodeller och utrullning av nya lösningar på marknaden – speciellt på den marknad som är utanför Europa. Det har nu gått två år in i det femåriga projektet och det finns ganska många sådana här projekt. Många av dem vill ungefär samma sak. Mig veterligen är det inte vanligt att ta till en tårta för att nå ut i mediabruset, men i det här fallet blev faktiskt marsipanrosen grädden på det kommunikativa inlägget på LinkedIn, så att säga! Mitt råd till dig är att identifiera godbitarna i ditt arbete och nå ut till fler.

 

Om författaren

Ulrika Wahlström

Ulrika Wahlström

Ulrika Wahlström är innovationsprojektledare med speciell kompetens inom strategisk kommunikation på IMCG. Ulrika är utbildad civilekonom med inriktning på marknadsföring. Hon har jobbat som exportrådgivare på Danmarks Eksportråd och kommer närmast från Business Region Göteborg där hon jobbade som marknads- och kommunikationsansvarig för Kluster & Innovation.