IMCG-bloggen

Skapa affärer utomlands - Delegationsresor öppnar nya marknader

2020-01-08

Många bolag har erbjudanden som lämpar sig lika bra för den internationella som svenska marknaden, vilket gör det intressant för företag att expandera globalt.
Det är både svårt och kostsamt att ta sig in som leverantör utomlands. Men med en delegationsresa, där flera aktörer samverkar, skapas en neutral plattform som smidigt kan öppna dörrar, säger Frida Barrett, innovationsprojektledare på IMCG och senast ansvarig för en delegationsresa till Chile.

Delegationsresor är ofta strategiskt viktiga för företag som vill utöka sina möjligheter att sälja sina produkter eller tjänster i ett annat land. Det ger också tillfälle att lära sig från andra företag och organisationer i samma bransch och öka chansen för projektsamarbeten.

Nätverk inom smarta städer
Inom projektet IoT Sverige Exportplattform har IMCG nyligen arrangerat en delegationsresa till Santiago, Chile med fokus på Internet of Things för den smarta uppkopplade staden. Med på resan var bland andra Talkpool, ett företag som arbetar med vatten- och luftsensorer. De tog hjälp av IMCG för att få till så många kvalitativa möten som möjligt på plats.
– Alla affärer bygger på relationer. Genom att ta del av IMCGs nätverk inom smarta städer är jag övertygad om att vi får en effektivare och kortare införsäljning. IMCG gjorde dessutom ett gediget arbete med att förbereda och arrangera möten med relevanta företag, säger Stefan Lindgren, CTO på Talkpool.

– Ju bättre man förbereder sig, ju mer får man ut av resan. Att boka och få till möten vid en delegationsresa till ett annat land kräver både kontakter och är tidskrävande. Därför kan det vara bra att ta hjälp, säger Frida Barrett.

Avgörande affärsrelationer
Förutom en vecka med möten arrangerade IMCG även en tvådagarskonferens på plats där såväl den svenska delegationen som chilenska företag, akademi och organisationer höll workshops.
– Det är viktigt att uppmärksamma duktiga bolag som bidrar till en hållbar samhällsutveckling och som bedöms ha potential för framgång på den globala marknaden. En delegationsresa ger relevant kunskapsutbyte, som kan lägga grund för avgörande affärsrelationer framåt, säger Frida Barrett på IMCG.

Behöver du hjälp att arrangera en delegationsresa eller söker du affärskontakter inom smarta städer? Kontakta Frida Barrett.

Med på delegationsresan till Santiago var FPX, IVL, Talkpool, IMCG, IoT Sverige och RISE. Projektet finansieras av Vinnova.

 

Om författaren

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin

Anna-Karin Dahlin är strategisk kommunikationschef på IMCG och ingår i företagets ledningsgrupp. Anna-Karin är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio som reporter, nyhetsankare och programledare