IMCG-bloggen

  • Utbildning på gång för inkubatorcoacher

    Det finns inga formella kunskaps- eller utbildningskrav för att coacha företag i inkubatorer. Men mycket är på gång och många anser att branschen behöver få en kvalitetsstämpel. Det största hindret stavas dock: finansiering.

  • Demoprojekt – designade för att misslyckas?

    Många demonstrationsprojekt utformas för att testa ny teknik, men missar att undersöka andra avgörande faktorer. Något som kan vara förödande, då positiva effekter som skulle kunna uppnås på samhället uteblir.

  • Så tidsinställer du inlägg på Facebook

    Röda dagar, klämdagar och sommarsemester i antågande kan göra det svårt att hålla uppe företagets flöde på sociala medier. Men schemalägger du dina statusuppdateringar publiceras ditt innehåll även när du inte har personal på kontoret.

  • Tre sätt att skapa marknad för nya hållbara innovationer

    För att introducera nya innovationer som möter samhällets miljöutmaningar bör efterfrågan på marknaden stimuleras genom ett paket av aktiviteter.
    – Det är ökad efterfrågan som driver utvecklingen framåt och ytterligare stärker de hållbara innovationernas konkurrenskraft gentemot de gamla miljöpåverkande lösningarna, säger Jonas Norrman.

  • Är inkubatorcoacher barberare?

    Under medeltiden utövades kirurgi av barberare. De hade ungefär rätt verktyg och verkade i en miljö med gott om behövande där de med tiden fick viss erfarenhet av vad som fungerade även om kunskapen om varför saknades. Enligt IMCG:s Lena Holmberg är situationen lite densamma idag när det gäller dem som har i uppgift att coacha företag i inkubatorer.

  • Har du koll på dina emojis?

    Emojis – de små symbolerna som hjälper oss utrycka känslor och objekt har blivit ett självklart inslag i vår dagliga kommunikation, framför allt på sociala medier och i sms. Men faktum är att många av symbolerna kanske inte alltid betyder det vi tror att de gör.